Mistä tietää, onko LVI-urakoitsija oikeasti luotettava? [2025]

Mistä tietää, onko LVI-urakoitsija oikeasti luotettava? [2025]


Luotettava LVI-urakoitsija erottuu kolmella asialla: selkeät referenssit, nopea ja johdonmukainen kommunikointi sekä teknisesti moitteeton toteutus ilman yllätyksiä. Kun dokumentaatio, vastuut ja aikataulut ovat kunnossa alusta asti, riski lisäkustannuksille tai viivästyksille käytännössä katoaa. Tämä ei ole vain mukavuus kysymys vaan se näkyy myös kiinteistön turvallisuudessa.


Keskeiset pointit:

  • Luotettavuus näkyy jo ennen työn alkua: kommunikointi, paperit, referenssit, tarkka tarjous


  • Hidas tai ristiriitainen kommunikointi on selvä varoitusmerkki


  • Dokumentoidut vastuut suojaavat vesivahingoilta


  • Selkeät aikataulut ja valvonta ehkäisevät työmaan sekaannukset


  • Ammattimainen urakoitsija ei jätä sinua yksin reklamaatioiden tai takuun kanssa

Mistä näen jo alkuun, että LVI-urakoitsija on oikeasti tehtäviensä tasolla?

Ammattitaito näkyy jo ensimmäisissä yhteydenotoissa. Luotettava urakoitsija vastaa nopeasti, pyytää tarvittavat tiedot ja esittää tarkentavia kysymyksiä, jotta työn laajuus ei jää epäselväksi. He tekevät työn läpinäkyvästi ja dokumentoidusti, mikä estää koko projektin kaatumisen epämääräisiin työvaiheisiin tai roikkuviin kysymyksiin.


Hyvä urakoitsija myös ymmärtää, että yrityskiinteistöjen vesijärjestelmät vaativat 2-4 kertaa enemmän huoltoa kuin asuinrakennuksissa, käyttöasteen takia (IFMA, Operations & Maintenance Benchmarks 2023). Siksi “asuntopuolen tekijä” ei riitä, kun puhutaan kauppakeskuksista, logistiikkahalleista tai lentokentistä.


Pääpointti: jos kommunikaatio tökkii heti alussa, itse työ todennäköisesti tökkii vielä enemmän.

Mitä referenssit oikeasti kertovat ja mitä niistä kannattaa katsoa?

Hyvät referenssit eivät ole vain kuvia valmiista töistä. Ne kertovat, miten urakoitsija on hoitanut aikataulut, dokumentaation, takuut ja kommunikoinnin. Referenssit ovat myös käytännön todiste siitä, että urakoitsija on tehnyt samankokoisia ja -tyyppisiä kohteita kuin sinun.


Mitä referensseistä kannattaa tarkistaa:


  • millaisissa kohteissa he työskentelevät (asunto-osakeyhtiöt, uudiskohteet, saneeraus)

  • miten asiakkaat kuvaavat kommunikointia ja reagointinopeutta

  • onko reklamaatioista mainintaa, ja miten ne hoidettiin

  • onko työt tehty suunnitelmien mukaan vai improvisoiden



Kun Insurance Europe arvioi, että yksi keskimääräinen putkirikko kaupallisessa kiinteistössä aiheuttaa 55 000-200 000 € vahingot (Commercial Property Claims 2023), referenssit eivät ole enää vain “kiva lisä”. Ne ovat riskienhallintaa.


Pääpointti: referenssit ovat ennuste siitä, mitä tulet kokemaan urakan aikana.

Mitä ongelmia epäluotettava urakoitsija aiheuttaa ja miten ne tunnistaa ajoissa?

Asiakasdatassa nousee pinnalle toistuvasti samat riskit: vesivahingot, huolimattomat liitokset, kadonneet suunnitelmat, myöhässä saapuvat asentajat, sekä urakoitsijat, jotka eivät vastaa kysymyksiin tai sähköposteihin. Isännöitsijät kertovat, että suurin pelko on se, että projekti valuu käsistä ja aiheuttaa mainehaittoja sekä lisäkustannuksia. 


BSRIA:n tutkimuksen mukaan 88 % ei-asuinrakennusten vesivahingoista johtuu huollon laiminlyönneistä tai virheellisistä liitoksista (Water Systems Failures 2022).


Yleisimmät ongelmat:


  • ennakoimattomat lisäkustannukset

  • työn viivästyminen ja aikatauluvirheet

  • reklamaatioihin vastaamattomuus

  • suunnitelmien puutteellinen noudattaminen

  • huolimaton työnlaatu (vuotavat liitokset, kolisevat putket, väärät kaltevuudet)

  • laiminlyödyt lakivelvoitteet ja puuttuvat tilaajavastuuasiakirjat

  • piiloon jäävät virheet, jotka paljastuvat vasta kuukausien päästä

Lisäksi Rambollin selvityksen mukaan yli 50 % vedenjakelujärjestelmän häiriöistä suurissa kiinteistöissä johtuu puutteellisista asennuksista tai vääristä komponenttivalinnoista (Building Systems Reliability Survey 2024). Tässä näkyy selvästi, miten iso merkitys ammattitaidolla ja materiaalivalinnoilla on.


Pääpointti:
ongelmat eivät koskaan synny “yhdessä kohdassa”. Ne syntyvät huolimattomasta prosessista.

Mitä dokumentteja urakoitsijalla tulee olla ennen kuin kukaan astuu työmaalle?

Luotettava toimija toimittaa tilaajavastuupaperit, turvallisuusasiakirjat, vakuutustodistukset ja ajantasaiset pätevyydet ennen työn alkua. Tämä suojaa sinua vahinkojen vastuilta ja pitää projektin lainmukaisena.


Peruspaketti, jotka luotettava toimija toimittaa pyydettäessä:


  • tilaajavastuulain mukaiset asiakirjat

  • työturvallisuuskoulutukset + henkilötunnisteet

  • vastuuvakuutuksen todistus

  • TES- ja verovelkatiedot

  • riskikartoitus ja työn turvallisuussuunnitelma

  • kirjallinen tarjous + selkeä työnkuvaus


Kun Gartner arvioi, että käyttökatkos yrityskiinteistössä maksaa 10 000-80 000 € tunnissa toimialasta riippuen (
Business Continuity Cost Model 2023), dokumentit eivät tunnu enää byrokratialta. Ne ovat vakuutus vahinkoja ja seisokkeja vastaan.


Pääpointti: paperit eivät ole byrokratiaa. Ne ovat vakuutus vahinkoja vastaan.



Miten arvioin, hoitaako urakoitsija kommunikoinnin, aikataulut ja valvonnan kunnolla?

Hyvä urakoitsija antaa aikataulun, jossa jokainen vaihe on eritelty, ja pitää siitä kiinni. Jos muutoksia tulee, niistä ilmoitetaan heti. He eivät myöskään lähetä työmaalle “satunnaisia tekijöitä”, jotka eivät tiedä mitä on sovittu. Moni isännöitsijä raportoi juuri tästä ongelmasta tutkimusaineistossa.


Selkeän aikataulutuksen malli:

Osa-alue Mitä odottaa
Aloituspalaveri Valvoja + urakoitsija käy läpi suunnitelmat
Työvaiheiden aikataulu Päivämäärät ja vastuut nimettyinä
Päivittäinen raportointi Kuvat, huomioidut riskit, mahdolliset muutokset
Valvonta Nimetty henkilö, ei “kuka sattuu ehtimään”
Luovutus Dokumentaatio, testaus, takuut

Pääpointti: selkeä aikataulu on ainoa tapa estää viivästykset ja väärinymmärrykset.

Miten vältän lisälaskut ja projektin paisumisen?

Lisälaskut syntyvät siitä, että työn laajuus ei ollut tarkkaan määritelty tai työmaalla tehtiin muutoksia ilman dokumentointia. Luotettava urakoitsija pitää kiinni sovitusta hinnasta ja ilmoittaa hinnan vaikutuksista ennen kuin mitään tehdään.


Listaus: miksi lisälaskuja syntyy


  • suunnitelmat eivät olleet urakoitsijalla

  • osa työvaiheista jätettiin arvioimatta

  • huolimaton työnjohtodokumentointi

  • epäselvä vastuunjako

  • sovittiin “nopeasti suullisesti” työmaalla

Pääpointti: lisäkustannukset eivät ole “kohtalo”. Ne ovat ennakoitavissa ja estettävissä.

Mistä tunnistan, että urakoitsija ei katoa projektin jälkeen?

Heti työn jälkeen luotettava toimija dokumentoi tulokset ja hoitaa reklamaatiot ilman viivyttelyä. In Tubon kokemuksen mukaan asiakkaiden turhautuminen syntyy lähes aina siitä, että urakoitsija ei vastaa viesteihin tai kiemurtelee vastuusta.


Merkkejä pitkäjänteisestä kumppanista:


  • takuun ehdot ovat selkeät

  • reklamaatioihin vastataan alle 24-48 h sisällä

  • töiden dokumentaatio on tarkka

  • sama projektipäällikkö käytettävissä koko prosessin ajan

  • työmaan jälkisiivous ja luovutus tehdään sovitusti

Pääpointti: luotettavuus mitataan siinä, miten urakoitsija toimii ongelmatilanteissa. Ei silloin, kun kaikki menee hyvin.

LVI urakan maksuerätaulukko

Luotettavuus

  • Voinko luottaa edulliseen urakoitsijaan?

    Kyllä, jos dokumentaatio, referenssit ja vasteaika ovat kunnossa. Halpa ei ole automaattisesti huono. Mutta halpa + huono kommunikointi on varoitusmerkki.

  • Mitä teen, jos urakoitsija ei noudata suunnitelmia?

    Keskeytä työ, dokumentoi poikkeamat ja vaadi kirjallinen selvitys ennen jatkamista. Epäselvyydet kasvavat aina työmaan edetessä.

  • Kuka vastaa vesivahingosta?

    Urakoitsijalla tulee olla vastuuvakuutus ja virheestä vastaa se, joka työn suoritti. Dokumentointi on kriittinen, jotta vastuu voidaan todentaa.


  • Saanko nähdä asentajan pätevyydet? Kyllä, ja sinun pitääkin. Asianmukaiset pätevyydet ovat osa tilaajavastuulakia.

    Kyllä, ja sinun pitääkin. Asianmukaiset pätevyydet ovat osa tilaajavastuulakia.

Markus Kirvesmäki, asiakasneuvoja In Tubolla, +9 vuoden kokemus LVI-urakoinnista

“Olen nähnyt urakoita, jotka kaatuivat yhdestä asiasta: kommunikoinnin puutteesta. Kun asiat tehdään rauhallisesti, dokumentoidaan ja suunnitellaan, mitään yllätyksiä ei tule. Tavoitteemme on se, että isännöitsijä ei herää aamulla miettien, 'mitäköhän työmaalla nyt tapahtuu', vaan tietää, että kaikki on hallinnassa.”

Yhteenveto

Kun valitset urakoitsijaa huolellisesti, vältät viivästykset, vesivahingot ja yllätyslaskut. Jos haluat kumppanin, joka hoitaa LVI-työt selkeästi, turvallisesti ja dokumentoidusti, ota yhteyttä, niin tehdään työ kerralla oikein.

Muita blogi kirjotuksiamme:

Tekijä Make Kirvesmäki 5. joulukuuta 2025
Mitä sopimukseen pitäisi kirjata putkialan urakoitsijan kanssa, jotta olen turvassa ongelmatilanteissa? [2025]
Putkiurakoitsijan valinta
9. maaliskuuta 2023
Nämä viisi asiaa huomioimalla suot itsellesi mielenrauhaa
Valuvalmistelut & putkityöt yhdeltä toimittajalta ja homma rokkaa!
22. tammikuuta 2023
LVI urakointi valuvalmisteluineen tuo projektille helppoutta joten voit keskittyä lempipuuhaasi kun me hoidamme työt aikataulussa maaliin saakka.
Tekijä Make Kirvesmäki 5. joulukuuta 2025
Mitä sopimukseen pitäisi kirjata putkialan urakoitsijan kanssa, jotta olen turvassa ongelmatilanteissa? [2025]
Putkiurakoitsijan valinta
9. maaliskuuta 2023
Nämä viisi asiaa huomioimalla suot itsellesi mielenrauhaa
Valuvalmistelut & putkityöt yhdeltä toimittajalta ja homma rokkaa!
22. tammikuuta 2023
LVI urakointi valuvalmisteluineen tuo projektille helppoutta joten voit keskittyä lempipuuhaasi kun me hoidamme työt aikataulussa maaliin saakka.

Etsitkö ammattitaitoista ja asiakaslähtöistä

LVI-urakoitsijaa?

Ota meihin yhteyttä!