Miksi halvin LVI-tarjous tulee yritykselle usein kalleimmaksi?
Miksi halvin LVI-tarjous tulee yritykselle usein kalleimmaksi?
Yrityskiinteistöjen LVI-urakoissa hinnoittelu ei perustu vain tuntihintaan, vaan riskien, vastuiden ja reagointikyvyn hallintaan. Kun hinnoittelumalli on selkeä, lisätyöt ja lisälaskut pysyvät ennakoitavina. Tämän vuoksi In Tubolla hinnoittelu rakennetaan aina kohteen todellisten tarpeiden ja käyttöasteen mukaan.
Lyhyt vastaus:
Halvin LVI-tarjous näyttää edulliselta vain paperilla. Yrityskiinteistöissä todelliset kustannukset syntyvät usein käyttökatkoksista, lisätöistä, viiveistä ja korjauksista, joita alihinnoiteltu työ aiheuttaa. Turvallisin valinta ei ole halvin hinta, vaan urakoitsija, joka ymmärtää kiinteistön riskit, vastuut ja liiketoiminnan jatkuvuuden.

Pääpointit
- Halpa tarjous siirtää riskin tilaajalle, ei poista sitä
- Yrityskiinteistön käyttökatkos maksaa enemmän kuin koko urakka
- Puutteellinen asennus ja huolto selittävät jopa 88 % vesivahingoista
- Reagointikyky ja dokumentointi ratkaisevat, ei tuntihinta
- Kaupalliset kiinteistöt vaativat eri osaamista kuin asuntokohteet
Mikä tekee halvasta LVI-tarjouksesta riskin yrityskiinteistössä?
Yrityskiinteistössä LVI ei ole pelkkä tekninen työ, vaan osa liiketoiminnan jatkuvuutta. Halpa tarjous tarkoittaa usein vähemmän aikaa suunnitteluun, testaamiseen ja dokumentointiin.
Pääpointti: Kun aikaa säästetään alussa, kustannus kasvaa lopussa.
Missä vaiheessa “edullinen” alkaa maksaa oikeasti?
Käyttökatkos on yritykselle merkittävin piilokustannus. Gartnerin mukaan yrityskiinteistön käyttökatkos maksaa 10 000-80 000 € tunnilta toimialasta riippuen (Gartner – Business Continuity Cost Model 2023).
Pääpointti: Yksi väärä liitos voi maksaa enemmän kuin koko LVI-sopimus.
Mitä tutkimukset kertovat työn laadun merkityksestä?
Tutkimusdata on yksiselitteistä:
- 36-44 % ei-asuinrakennusten sisäisistä vahingoista johtuu vesi- ja putkivuodoista(FM Global)
- 88 % vesivahingoista liittyy huollon laiminlyöntiin tai virheellisiin liitoksiin(BSRIA)
Pääpointti: Laatu ei ole lisäkulu, vaan riskienhallintaa.
Miksi yrityskiinteistö ei ole “vain isompi asunto”?
IFMA:n mukaan yrityskiinteistöjen sisäiset vesijärjestelmät vaativat 2-4× enemmän huoltoa kuin asuinrakennukset käyttöasteen vuoksi (IFMA).
Tämä tarkoittaa:
- enemmän kuormitusta
- enemmän käyttäjiä
- enemmän vastuita
Pääpointti: Asuntopuolen tekijä ei ole automaattisesti oikea kumppani yrityskohteeseen.
Mistä tunnistat, että halvin tarjous ei ole turvallinen?
- Työn sisältö on kuvattu yleisellä tasolla
- Vastuut ja rajaukset jäävät epäselviksi
- Reagointiajat puuttuvat
- Dokumentoinnista ei puhuta
- Referenssit ovat eri tyyppisistä kohteista
Pääpointti: Epämääräinen tarjous on aina riski. Hinnasta riippumatta.
Miten yritys voi vertailla tarjouksia järkevästi?
Vaihe 1: Tarkista sisältö, ei vain summaa
- Mitä oikeasti tehdään?
- Mitä ei tehdä?
Vaihe 2: Arvioi liiketoimintariski
- Paljonko tunti käyttökatkoa maksaa?
- Kuka vastaa virheistä?
Vaihe 3: Kysy reagoinnista
- Kuinka nopeasti työ aloitetaan?
- Onko paikallinen tiimi Pk-seudulla?
Vaihe 4: Vertaile osaamista
- Onko kokemusta kaupallisista kohteista?
- Onko dokumentointi ja tilausvastuut kunnossa?
Pääpointti: Paras tarjous on se, joka pienentää kokonaisriskiä.
Markus Kirvesmäki, toimitusjohtaja In Tubolla, yli 9 vuoden kokemus LVI-urakoinnista
Usein kysytyt kysymykset LVI-tarjousten hinnoittelusta yrityskiinteistöissä
Seuraavat kysymykset ja vastaukset käsittelevät yleisimpiä syitä, miksi halvin LVI-tarjous ei usein ole yrityskiinteistölle edullisin vaihtoehto.
Ne auttavat isännöitsijöitä ja kiinteistönomistajia ymmärtämään hinnoittelun taustalla olevia riskejä, lisätöiden syntyä ja kokonaiskustannusten muodostumista.
Onko halvin tarjous koskaan hyvä valinta?
Halvin tarjous voi olla hyvä valinta vain, jos työn laajuus on yksinkertainen ja riskit ovat aidosti pienet.
Yrityskiinteistöissä näin on harvoin, koska epävarmuudet ja lisätyöt nostavat kokonaiskustannuksia.
Miksi lisätyöt usein yllättävät?
Lisätyöt yllättävät, koska alkuperäinen tarjous on tehty puutteellisella kartoituksella tai liian kapealla työkuvauksella.
Kannattaako maksaa enemmän ennakoivasta huollosta?
Ennakoivasta huollosta kannattaa maksaa enemmän, koska se vähentää äkillisiä vikoja ja kalliita käyttökatkoja.
Suunnitelmallinen kunnossapito voi pidentää putkiston käyttöikää jopa 40 % (WSP).
Yhteenveto
Halvin LVI-tarjous ei ole yritykselle turvallisin, jos se kasvattaa käyttökatkosten ja virheiden riskiä. Fiksu tilaaja katsoo hintaa pidemmälle ja valitsee kumppanin, joka ymmärtää kiinteistön kokonaisuuden.
Esimerkiksi dokumentaatio on osa kokonaisuutta, jolla yrityskiinteistön LVI-urakoitsijan hinnittelua kannattaa arvioida. Olemme koonneet koko mallin yhteen artikkeliin:
Miten LVI-urakoitsijan hinnoittelu muodostuu yrityskiinteistöissä?
Muita blogi kirjotuksiamme:











